Онлайн бизнесът е бъдещето на търговията не само на територията на Република България, но и в световен план. За отрицателно време бизнесът онлайн се превърна в сензация, предизвиквайки полемика между търговци дали всъщност онлайн магазините са по-успешни от тези в града. Възходящото развитие на магазините онлайн даде резон на много търговци да създадът уеб-сайтове за онлайн продажби с цел повишаване на печалбата си. Ежедневното развитие на технологиите позволява имплементирането на най-различни възможности в сайтовете за пазаруване, създавайки приятна обстановка докато разглеждате сайта, почти като в магазините. Решили сте, да създадете онлайн магазин? Това е страхотно, но преди да се наречете онлайн търговец трябва да имате предвид няколко важни аспекта, за да бъде сайта ви не само изряден, но и законосъобразен. В тази статия ще откриете всички задължения, които изникват пред вас като онлайн търговец.

 

  • Форма за поръчка

 

Още със създаването на Сайта ви трябва да предвидите лесна и разбираема форма за поръчка за обикновения потребител. Формата за поръчка е начина, по който потребителите ще заявяват поръчките си в сайта ви. Тя трябва да съдържа информация от първостепенна нужда за изпълнението на доставката до клиента, като име и фамилия, и-мейл, телефон за контакт и адрес. С влизане в сила на Регламента за защита на личните данни от 25 май тази година,  пред вас изникват някои задължения в качеството ви на онлайн търговец. Тъй като вие приемате някакъв вид лични данни, според Регламента, вие сте Администратор на лични данни. Като такъв трябва да предвидите актуализация на Общите условия за ползване на сайта, Политика за сигурност на личните данни на физическите лица и Политиката за използване на бисквитки. Преди потребителят да изпрати поръчката си към вас, трябва да маркира тикбокс, гласящ че същия е запознат и приема Политиката за сигурност и Общите условия, както и тикбокс, че клиентът ви не е робот. При отказ от страна на потребителя да маркира тикбокса за съгласие с Общите условия и Политиката за сигурност, клиентът ви няма да има възможност да завърши успешно поръчката си. За по-висока сигурност при обработка на лични данни е препоръчително да създадете опция за потвърждение на и-мейл от страна на потребителя. Ако сте решили да изпращате маркетингови съобщения с цел реклама на продукти, то вие трябва да поискате съгласието на потребителите. Според Регламента без съгласие на потребителите, вие нямате законното право да им изпращате рекламни и-мейли.

 

  • Предупреждение за бисквитки

 

Ако Вашият уебсайт използва бисквитки, за да направи сърфирането на потребителите ви незабравимо и да запомни търсените от тях продукти, трябва да поискате съгласието им отново посредством бутон „Съгласен съм с използването на бисквитки“. Политиката за бисквитки трябва да съдържа ясна информация относно бисквитките, за какво служат, как се използват и какво се случва при несъгласие от страна на потребителя.

 

  • Актуализация на Политиката за сигурност на личните данни

След като влезе в сила Регламента за защита на личните данни, вие в качеството ви на онлайн търговец следва да актуализирате Политиката за сигурност на личните данни съгласно разпоредбите, произлизащи от Регламента. Политиката за сигурност на личните данни на физическите лица трябва да съдържа ясна и точна информация относно начина, по който вие обработвате лични данни, какви лични данни обработвате, споделяте ли лични данни на трети страни, за какъв срок съхранявате лични данни и кой е вашето DPO, респективно кое е лицето по обработка на личните данни и връзки за контакт с него. Регламента за защита на личните данни изисква от вас като онлайн търговец да предоставите няколко много важни права на потребителите ви:

  • Право на информация относно желанания от тях продукт, характеристика, цена, качество и начин на употреба.
  • Право на достъп до информацията, която имате за тях в базата ви данни и как обработвате тази информация.
  • Право на корекция на личните данни на потребителите по всяко време.
  • Право на заличаване на личните данни на потребителите по всяко време. Тази опция дава възможност на потребителите ви да поискат заличаването на личните им данни във вашата база. Например след успешно завършена поръчка някои потребители могат да желаят техните данни да бъдат заличени.
  • Право на ограничаване. При несъгласие и блокиране на използването на бисквитки, посетители на сайта ви ограничават оперирането с личните им данни, което от друга страна би било в ущърб за изпълнение на поръчка.
  • Право на възражение. Потребителите имат право да откажат оперирането с личните им данни по всяко време. Те трябва да дадат изрично съгласие за обработка на личните им данни, но също така могат да оттеглят това съгласие по всяко време.
  • „Забрави ме“ – Чрез това искане, потребители във вашия сайт заявяват, че искат техните данни във вашата база да бъдат изтрити! Трябва да уведомите потребителите за това, че техните данни ще бъдат изтрити преди всъщност да предприемете действие по изтриването им.Как иначе ще знаете на кого да пишете, ако го направите след това?

 

  • Актуализация на Общите условия на сайта ви.

 

Независимо от това какви продукти продавате във вашия онлайн магазин, в Общите условия на сайта ви трябва да предвидите няколко много важни аспекта, съобразени с Регламента за защита на личните данни. На първо място трябва да дадете пълна информация относно вашата фирма. След това трябва да предоставите информация за Администратора на лични данни, както и данни за контакт с лицето. На следващо място трябва да дадете конкретна и точна информация за начин на плащане, начин на доставка, отказ от поръчка ( имайте предвид, че срокът определен за отказ от поръчка е законосъобразен и е в рамките на 14 дни от доставянето на поръчката до клиента), рекламация ( по закон, при получено искане за рекламация, първото нещо, което трябва да направите е да предложите на клиента замяна или поправка на продукта, ако е възможно. Ако това не е възможно, респективно клиентът не е съгласен с предложените от вас опции, вие трябва да върнете парите на клиента в 30-дневен срок от постъпване на рекламацията). Ако във вашия сайт има продукти, които не подлежат на връщане е редно да упоменете това, за да не възникват бъдещи неразбирателства между вас и вашите клиенти. Задължителна част от съдържанието на Общите условия е поставянето на кликабъл линк към сайта на Европейския съюз за решаване на спорове онлайн – https://ec.europa.eu/odr/ , както и данните на органите, регулиращи дейността ви, а именно Комисия за защита на потребителите и Комисия за защита на личните данни.

Развитието на онлайн бизнеса не приключва със създаването на уеб сайт, съответстващ на разпоредбите на Регламента за защита на личните данни. Трябва постоянно да развивате идеята си, с оглед за положителното ви развитие като онлайн търговец,  а след като вече сте запознати с нужното, за да успеете в първата си стъпка като такъв, какво чакате?

Настоящата статия не представлява правно становище или правен съвет, съобразен с конкретна ситуация или субект. За конкретна правна помощ следва да бъде поискан съвет от специалист. Авторът на статията не носи отговорност за предприемането на каквито и да е правни действия въз основа на съдържанието й.

Автор: Росица Черкезова, адв. сътрудник

%d блогъра харесват това: